Szybka reakcja w miejscu zdarzenia
Zgłoszenie szkody
4 ETAPY LIKWIDACJI SZKODY KOMUNIKACYJNEJ
1. Natychmiast w miejscu zdarzenia zadbaj o odszkodowanie
Stłuczka lub wypadek to zawsze
stresująca sytuacja. W pierwszej kolejności, pod warunkiem
oczywiście, że nie odniosłeś poważniejszych obrażeń i nie
potrzebujesz pomocy lekarskiej, koniecznie zadbaj o zabezpieczenie
miejsca zdarzenia, tak aby nie narażać innych uczestników ruchu.
Aby najlepiej zabezpieczyć możliwość dochodzenia roszczeń z
zakładu ubezpieczeń obowiązkowo spisz notatkę ze zdarzenia
jeszcze na miejscu szkody.
Warto zawsze mieć w samochodzie
czysty druk takiej notatki, w ten sposób nie zapomnisz o ustaleniu
najistotniejszych kwestii, o co nietrudno w stresującej sytuacji.
Jeśli jesteś poszkodowanym nie zapomnij ustalić zakładu
ubezpieczeń i numeru polisy sprawcy, to pozwoli zgłosić szkodę
bezpośrednio do właściwego ubezpieczyciela.
Najistotniejsze informacje, które
obowiązkowo powinny znaleźć się w notatce to:
- dane uczestników kolizji (imiona i nazwiska, adresy oraz numery telefonów, dane wynikające z prawa jazdy lub dowodu osobistego – nr dokumentu, data wydania),
- dane polisy sprawcy – nazwa zakładu ubezpieczeń i numer polisy, okres jej ważności (koniecznie zwróć uwagę, czy w dniu szkody umowa jest ważna),
- dane kontaktowe ewentualnych świadków,
- opis zdarzenia, opis uszkodzeń, oświadczenie sprawcy co do odpowiedzialności za kolizję,
- podpisy.
Jeśli wina nie jest jednoznaczna lub ewidentny sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności, konieczne może okazać się wezwanie na miejsce policji, która rozstrzygnie spór. Innym problemem może być brak posiadania przez sprawcę ważnego ubezpieczenia w zakresie OC. Pamiętaj, że fakt ten możesz sprawdzić na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego: https://zapytania.oi.ufg.pl. Potrzebny do tego będzie numer VIN lub nr rejestracyjny pojazdu sprawcy. Jeśli sprawca wypadku istotnie nie posiada ważnej polisy, koniecznie spisz na miejscu zdarzenia osobne oświadczenie o braku takiego dokumentu.
2. Zgłoszenie szkody
Zgłoszenia szkody możesz dokonać na
kilka sposobów. Oczywiście najwygodniej jest to zrobić
telefonicznie. Zarejestrowana w zakładzie ubezpieczeń szkoda
otrzymuje indywidualny numer, którym będziesz się posługiwał
przy każdym kontakcie z ubezpieczycielem. Ważne, abyś ten numer
miał zawsze pod ręką, kiedy będziesz chciał ustalić na jakim
etapie znajduje się likwidacja.
Szkoda powinna zostać zgłoszona do
towarzystwa ubezpieczeniowego, które wystawiło polisę. W sytuacji,
kiedy sprawca wypadku nie posiada ważnej umowy ubezpieczenia, a Ty
nie posiadasz AC, szkoda może zostać zgłoszona w dowolnym
zakładzie ubezpieczeń, który oferuje ubezpieczenia komunikacyjne.
Wybrane w ten sposób towarzystwo ubezpieczeniowe nie może odmówić
przyjęcia zgłoszenia i będzie prowadziło likwidację szkody.
Odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale
wszelka dokumentacji i kontakt będą możliwe za pośrednictwem
ubezpieczyciela, w którym dokonaliśmy zgłoszenia roszczenia.
Rewolucją w tym zakresie jest
wprowadzenie na początku kwietnia br. usługi bezpośredniej
likwidacji szkód. Usługa polega na tym, że likwidacja szkody
zostaje przejęta przez ubezpieczyciela poszkodowanego, który
wycenia szkodę, organizuje naprawę lub pokrywa jej koszty, a
następnie dochodzi zwrotu wypłaconej kwoty bezpośrednio od zakładu
ubezpieczeń, w którym polisę wykupił sprawca.
3. Uzupełnij dokumentację
Od momentu zgłoszenia szkody zakład
ubezpieczeń ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Jeśli w tym
terminie nie uda się ustalić wszystkich okoliczności zdarzenia, a
w szczególności odpowiedzialności ubezpieczyciela lub wysokości
odszkodowania, wypłaca się je w terminie 14 dni od dnia, w którym
ustalenie tych okoliczności było możliwe. Oczywiście w interesie
ubezpieczonego jest jak najszybsze uzyskanie należnego
odszkodowania. Dlatego wraz ze zgłoszeniem szkody warto przekazać
do zakładu ubezpieczeń pełną dokumentację z nią związaną wraz
z numerem konta, na które należne odszkodowanie powinno zostać
wpłacone.
Jeśli nie mamy pewności, czy
przekazane dokumenty są kompletne – zapytajmy. Coraz częściej
mamy również możliwość śledzenia poszczególnych etapów
likwidacji szkody za pośrednictwem udostępnionego przez
ubezpieczyciela narzędzia internetowego. Warto również w ten
sposób nadzorować proces likwidacji, w razie potrzeby będziemy
mogli zareagować i uzupełnić ewentualne braki, co z pewnością
usprawni procedurę likwidacyjną.
4. Sprawdź wysokość odszkodowania
Odszkodowanie z polisy OC powinno
pokryć wszelkie koszty, które ponieśliśmy w związku z wypadkiem.
Obejmuje to zatem nie tylko koszt naprawy pojazdu, lecz również
ewentualne koszty związane z holowaniem uszkodzonego auta, jego
parkowaniem czy wynajmem pojazdu zastępczego. Na podstawie faktur za
wykonane usługi mamy prawo otrzymać zwrot poniesionych kwot.
Nie zapominaj, że w procesie
likwidacji szkody zakład ubezpieczeń nie jest Twoim wrogiem.
Otwarta i jasna komunikacja z likwidatorem, znajomość OWU i
swoich praw pozwolą Ci na skuteczniejsze i szybsze przebrnięcie
przez proces likwidacyjny, który jest podobny w każdym towarzystwie
ubezpieczeniowym.